lørdag 13. september 2014

Mitt kondisjonstall - maksimalt oksygenopptak (VO2-max)

Maksimalt oksygenopptak

Maksimalt oksygenopptak (VO2-maks) er den største mengden oksygen som kroppen kan ta opp og utnytte under hardt fysisk arbeid. VO2-maks oppgis vanlig vis som antall milliliter oksygen, per kilo kroppsvekt, per minutt (mL/kg/min). Denne verdien reflekterer kroppens evne til å levere oksygen til muskelcellene og har dermed svært stor sammenheng med hvor god utholdenhet og kondisjon du har.

Maksimalt oksygenopptak (VO2-maks)

I utholdenhetsidretter som langrenn, løping og sykkel bruker vi store deler av kroppen og jobber med varierende motstand fra motbakker, asfalt, grus og snøfriksjon. I idretter hvor farten er høy er også luftmotstanden essensiell. Dette krever en solid evne til å skaffe de arbeidende muskelcellene nok energi, slik at musklene kan trekke seg sammen og produserer kraft, slik at vi oppnår framdrift. For å kunne skaffe energi uten at vi opparbeider oss for mye melkesyre og stivner i muskulaturen, er kroppen avhengig av nok tilførsel av oksygen.

Maksimalt oksygenopptak (VO2-maks) er den største mengden oksygen som kroppen kan ta opp og utnytte under hardt fysisk arbeid. VO2-maks oppgis vanlig vis som antall milliliter oksygen, per kilo kroppsvekt, per minutt (mL/kg/min). Denne verdien reflekterer kroppens evne til å levere oksygen til muskelcellene og har dermed svært stor sammenheng med hvor god utholdenhet og kondisjon du har.

I idrettsverden er VO2-maks det mest brukte målet på aerob utholdenhetskapasitet. Generelt kan man si at utøveren med det høyeste oksygenopptaket vil prestere best i utholdenhetsidretter, selv om andre faktorer som anaerob terskel og arbeidsøkonomi også er spiller inn på resultatet. VO2-maks verdier for mannlige topputholdenhetsutøvere ligger på 80-95 mL/kg/min mens kvinnene ligger fra 65-80 mL/kg/min. Gjennomsnittverdier for henholdsvis menn og kvinner i den totale befolkningen ligger på 45 og 35 mL/kg/min.

I mine to siste løp hadde jeg kondisjonstall på 47:

MITT KONDISJONSTALLMINIMER

47 ML OKSYGEN/KG/MIN
Sjekk kondisjonen din nedenfor og finn ut av i hvor god form du er.
KONDISJONSTALL - KVINNER
AlderLavUnder middelsMiddelsGodSuper
20-29Under29-3435-4344-4849 og oppover
30-39Under28-3334-4142-4748 og oppover
40-49Under26-3132-4041-4546 og oppover
50-65Under22-2829-3637-4142 og oppover

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar